Haptonomie

Kinderen weten niet altijd wat ze voelen of hebben hier geen woorden voor. Ze kunnen dit soms uitten door onrust, boosheid of in angsten en kunnen hun zelfvertrouwen kwijt zijn. Ze krijgen moeite met het contact met anderen of gaan dit vermijden. Ze raken in de knoop met hun gevoelens en gaan ineens ander gedrag vertonen.

Opgroeien gaat meestal vanzelf. Maar soms worstelt je kind een tijdje. Kinderen kunnen door gebeurtenissen in hun leven, gezin, school of door hun eigen problematiek niet meer lekker in hun vel zitten.

Ze weten niet altijd meer wat ze voelen of hebben hier geen woorden voor. Ze kunnen dit soms uitten door onrust, boosheid of in angsten en kunnen hun zelfvertrouwen kwijt zijn. Ze krijgen moeite met het contact met anderen of dit gaan vermijden. Ze raken in de knoop met hun gevoelens en gaan ineens ander gedrag vertonen.

Dan kun je als ouder(s) die worsteling zien, maar weet je misschien niet altijd hoe je kunt helpen, terwijl je dat zo graag zou willen. Soms kom je hier als ouder niet alleen uit en is het prettig als een therapeut je hierbij kan ondersteunen.

Voelen, beleven, ervaren

Bij haptotherapie staan voelen en beleven centraal. Ervaringsoefeningen helpen kinderen te communiceren over gevoelens en gedachten. Kinderen reageren onmiddellijk vanuit hun gevoel op het contact dat je met ze aangaat en de hulp die je biedt. Ze vertellen met hun houding, beweging en gebaren hoe het met ze is, hoe ze zich voelen.

Veiligheid en vertrouwen zijn essentieel binnen een sessie. Kinderen leren vanuit spel en beweging. Door aandacht te hebben voor aanraking, houding, beweging en de wisselwerking met de gevoelens van het kind kunnen ze ervaren wat ze voelen. Zo kan het kind zijn gevoelens naar boven laten komen en uiten. En wordt “het zich goed voelen” in hun lijf weer herkend.