Kernkwaliteiten

Het is niet zo moeilijk om voor onszelf en voor anderen aan te geven wat beter kan, wat we verkeerd doen, wat anders moet. Hier zijn we mee groot geworden. We willen onze kinderen vol vertrouwen en levenslust de wereld laten betreden en hen motiveren om het beste uit zichzelf te halen.

We leren onze kinderen wat we belangrijk vinden en willen alleen het beste voor ze. Daar werken we hard aan, we corrigeren, we helpen en we stellen grenzen, we nemen ze overal mee naar toe en bieden ze alle kansen. We zijn gericht op ons kind.

Bewust ouderschap

De paradox is dat ouderschap pas echt effectief en zinvol wordt als je als ouder de focus durft te verleggen naar jezelf. Contact gaat maken met jezelf, jezelf leert kennen en jezelf leert inspireren. Hoe meer je als ouder over jezelf ontdekt hoe beter je jouw kind kunt ondersteunen en faciliteren, omdat je vanuit je eigen ontwikkeling weet wat nodig is voor verdere ontwikkeling en groei.

Zelfkennis betekent weten wie je bent, wat je kwaliteiten zijn en welke vervormingen van je positieve kwaliteiten kunnen optreden. Een kwaliteit die mij bijvoorbeeld kenmerkt is mijn enthousiasme en energie. Ik heb wel eens de neiging om hierin door te slaan door veel te ondernemen, te zingen, springen en dansen in huis samen met de kinderen en lekker gek te doen de hele middag. Dit is echter niet altijd wat ze nodig hebben en het resultaat is onrust en moeilijk gedrag. Ik weet dit van mezelf en zet bewust een pas op de plaats om zo de ruimte te bieden die aansluit bij wat ze nodig hebben.

Elke ouder heeft te maken met vermoeidheid, stress en drukte. Dit zijn grote triggers. Je eigen kwaliteiten worden als snel uitvergroot, denk maar eens aan je regelkracht dat ineens ongeduld en ergernis wordt.

Niet afleren maar aanleren

Het kernkwaliteitenmodel sluit perfect aan bij het gedachtegoed van Bodytolk. Het is een manier om anders te kijken en denken.

Achter elk negatief gedrag zit een positieve intentie en een kwaliteit. Door zo te kijken leer je veel over jezelf en je kind en wordt het eenvoudig om je kind te ondersteunen in zijn of haar ontwikkelen.

Het model is gebaseerd op balans brengen door het tegendeel te ontwikkelen door te spelen en ervaren. Ik kijk niet wat fout is en moet stoppen, maar naar hetgeen nodig is om het negatieve gedrag in balans te brengen. Dit sluit tevens naadloos aan op Sherborne Samenspel en Yogatherapie.

Een persoonlijk voorbeeld

Ik kan eenvoudig doorslaan in mijn energie en drukte. Tegen mijn zoon van drie praat ik dan snel en veel, ik zing en beweeg druk. Niet handig als ik graag wil dat hij luistert. Als kind hoorde ik continu doe nou eens rustig, wees nou niet zo enthousiast straks valt het weer tegen, waardoor ik het idee had dat er iets aan mij mankeerde. Temeer omdat ik niet wist hoe het dan anders moest. Ik deed het dus nooit goed.

Het tegendeel waarin ik mij ontwikkeld heb is vaker stilstaan en rustig praten, even niets zeggen of doen. Yoga helpt mij hierbij. Het werkt direct op de momenten dat ik erin slaag, mijn zoon kan zich verbinden met mij en er ontstaat rust bij ons allebei.

In de praktijk hebben pogingen je kind iets af te leren slechts tot gevolg dat zijn of haar zelfwaardering afneemt. Het lukt gewoonweg niet en in het ergste geval raakt je kind een stukje van zichzelf kwijt.

Afleren betekent oordelen, balans brengen betekent compassie en groei.